Sujuvaa yhteistyötä ja kokonaisvaltaista tukea kasvuyrittäjyyteen - Lillipopin asiakastarina
Mistä on hyvä tilitoimistokumppanuus tehty? Ei ainakaan jatkuvasta stressistä, epävarmuudesta, asioiden selvittämiseen hukatusta työajasta ja sähköpostiin kilahtavista yllätyslaskuista. Lillipopin yrittäjät Krista Pihlhjerta ja Anna Vanhatalo löysivät tilitoimiston vaihdon myötä vihdoin kumppanin, joka ansiosta he voivat nyt keskittyä olennaiseen.
Lillipop on uusi elämyksellinen konsepti, jonka valikoimaan kuuluu lasten second hand sekä uniikki tarjonta kansainvälisiä lastenmerkkejä. Ensimmäinen myymälä avattiin Espooseen huhtikuussa 2024 ja toinen Vantaalle maaliskuussa 2025. Lisäksi Lillipopilla on verkkokauppa.
Lillipopin yrittäjät Krista Pihlhjerta ja Anna Vanhatalo ovat lapsuudenystäviä, jotka ehtivät ennen oman yrityksen perustamista tehdä uraa brändien ja markkinoinnin maailmassa. Heidän visionaan on kasvattaa Lillipop-ketjua aluksi kotimarkkinassa ja myöhemmin kenties kansainvälisestikin. Ensin konseptia ja prosesseja on kuitenkin kehitettävä helpommin monistettavaksi. Yrittäjät kertovat, että heidän vahvuuksiaan ovat laaja ymmärrys brändeistä ja kuluttajista, mutta talousasioihin he ovat kaivanneet tukea. Tilitoimiston vaihdon myötä uudeksi kumppaniksi valikoitui Tilitoimisto Rock.
Huono kirjanpitoyhteistyö aiheuttaa stressiä ja epävarmuutta
Toisen Lillipop-myymälän avaamisen aikoihin Krista ja Anna havahtuivat siihen, että yhteistyö silloisen tilitoimiston kanssa ei toiminut. Ongelmia aiheuttivat laskutuksen sekavuus ja kommunikoinnin hankaluus, joista koitui jatkuvaa stressiä ja epävarmuutta. Yrittäjillä oli epävarma olo myös siitä, ymmärsikö kirjanpitäjä tarpeeksi hyvin heidän alaansa: ”Meillä ei ollut luottoa siihen, että asiat tehdään meidän yritykselle ja bisnekselle parhaalla mahdollisella tavalla”, Krista taustoittaa.
Isoin yhteistyön päättymiseen vaikuttava yksittäinen asia oli, kun selvisi, ettei kirjanpitäjä ollut käyttänyt käytettyjen tavaroiden myyntiin liittyvää marginaaliverotusmenettelyä, ja kirjanpitoa jouduttiin korjaamaan jälkikäteen.
Krista ja Anna kertovat, että tilitoimistoa vaihtaessaan heille oli tärkeää löytää kumppani, jolla on kokonaisvaltaista ymmärrystä talousasioista ja jonka kanssa kommunikointi sujuu. Lisäksi he halusivat aiemman epävarmuuden sijaan tietää etukäteen, mikä kirjanpidon kuukausittainen kulu olisi – ja mistä se syntyy.
Yrittäjät kilpailuttivat tilitoimistoja kilpailutuspalvelun kautta. Tilitoimisto Rock erottui muista ehdokkaista aktiivisella yhteydenpidollaan, mutta Anna kertoo tapaamisen perustaja Katja Kosken kanssa sinetöineen valinnan nopeasti: ”Siinä tuli heti tunne, että kemiat kohtaa hyvin ja heiltä saa tukea. Se oli helppo valinta.”
Tukea kasvuyrittäjyyteen ja uutta ymmärrystä talouden kokonaisuudesta
Tilitoimisto Rockin ja Lillipopin yhteistyö alkoi huhtikuussa 2025. Kirjanpidon ja palkanlaskennan lisäksi yhteistyöhön on sisältynyt taloussparrausta, jossa yrittäjät ovat sparranneet Lillipopin talouslukuja ja rahoituskuvioita Tilitoimisto Rockin asiantuntijoiden kanssa. Tapaamiset on toteutettu suurimmaksi osaksi etänä, mikä on ollut Kristalle ja Annalle ajanhallinnan kannalta kätevä ratkaisu.
”Taloussparraus tuli lisäpalveluna ja ylimääräisenä asiana, jota emme osanneet edes ajatella tilitoimiston vaihdoksen hetkellä”, Anna kertoo.
Sparrauksessa on käsitelty kasvuhakuiselle yritykselle tärkeitä ja ajankohtaisia teemoja. Krista ja Anna pitävät arvokkaana sitä, että Tilitoimisto Rockin asiantuntijoilla on kasvuyrittäjyystaustan ansiosta käytännön tietoa rahoituksesta sekä hyödyllisiä verkostoja. He ovat saaneet neuvoja siihen, mikä Lillipopin tilanteessa olisi järkevää ja miten he voivat lähestyä mahdollisia rahoittajia, kun aika on oikea. Lisäksi sparrauksessa työstettiin equity story, jonka laatiminen auttoi yrittäjiä syventämään ymmärrystään Lillipopin taloudesta.
Oikeasti ulkoistettu taloushallinto helpottaa yrittäjän arkea
”Meistä on alusta asti tuntunut, että meistä välitetään aidosti ja ollaan kiinnostuneita meidän liiketoiminnasta, ei pelkästään niin että tehdään raportit ja lakisääteiset asiat, vaan aina on saatavilla apua ja sparrausta. On fiilis, että voi koska tahansa soittaa tai laittaa meiliä.”
Yhteistyö jatkuu Tilitoimisto Rockin vastatessa Lillipopin kirjanpidosta ja palkanlaskennasta, mutta Krista ja Anna toivovat säännöllistä jatkoa myös hyödylliseksi kokemalleen taloussparraukselle.
He kiittelevät Tilitoimisto Rockia sujuvasta kommunikaatiosta ja siitä, että heille tärkeä laskujen ennakoitavuus on toteutunut arjessa hyvin: ”Kaikki mitä me lähdettiin tavoittelemaan, on toteutunut, ja lisäksi ollaan saatu vähän vielä enemmän”, Anna kehuu.
On ollut tärkeää, että talouteen liittyviä kysymyksiä voi esittää ilman pelkoa yllättävistä lisälaskuista. Yhtä tärkeää on, että vastaukset tulevat nopeasti silloin kun niitä tarvitaan – ja että ne ovat selkeitä ja ymmärrettäviä sellaisellekin ihmiselle, joka ei ole taloushallinnon ammattilainen.
Yrittäjät kertovat saaneensa taloussparrauksesta uusien näkökulmien lisäksi varmuutta toiminnan tehostamiseen ja luottoa siihen, että Lillipopin konseptista saadaan rakennettua helposti monistettava. He kertovat, että on ollut helpottavaa voida keskittyä olennaiseen, kun talousasiat ovat luotettavissa käsissä: ”Kuormitus on laskenut, kun ei enää stressaa kirjanpitoasiat. Nyt me ollaan oikeasti ulkoistettu tämä”, Anna sanoo.